گسترش غیبت در اجتماع، روحیه برادری و اتحاد و صمیمیت را که از بزرگترین سرمایههای اجتماع است، میگیرد و خوشگمانی و اعتماد به یکدیگر را که نخستین شرط همکاریهای اجتماعی است بر باد میدهد.
مردم با شنیدن غیبت، از ضعفهای پنهانی یکدیگر آگاه و در نتیجه به یکدیگر بدبین میشوند و به هم اعتماد نمیکنند. در نتیجه، روحیه همکاری از بین میرود و جامعه از برکتهای آن محروم خواهد شد و افراد جامعه از یکدیگر کناره میگیرند.
ب) دامن زدن به آتش فتنه و دشمنی
غیبت در بسیاری از موارد به آتش فتنه دامن میزند و بر کینه و دشمنیها میافزاید؛ زیرا عیبهای پنهانی افراد ممکن است دستآویز فرصتطلبان برای گرفتن انتقام و بر باد دادن حیثیت آنها قرار گیرد یا بعضی افراد سودجو با آگاهی از این عیبها، برای فاش نکردن آنها حق سکوت بخواهند و همین امر سبب ایجاد دشمنی یا افزایش آن میشود.
ج) نابودی شخصیت و حرمت افراد
بسیاری از مردم برای حفظ آبروی خود هم که شده، از کارهای ناروا دوری میکنند یا مخفیانه انجام میدهند، ولی هنگامی که بر اثر غیبت گناه آنها آشکار میشود، آبرو و حرمت خود را بر باد رفته میبینند و دیگر دلیلی ندارند که از گناه دوری کنند، پس بیپروا آن را انجام میدهند. با گسترش غیبت، آبرو و حرمت افراد در جامعه از بین خواهد رفت و ملاحظات اجتماعی نیز کمرنگ خواهد شد.
د) رکود فعالیت اقتصادی
غیبت از نظر اقتصادی نیز زیانهای جبرانناپذیری در پیخواهد داشت؛ زیرا اعتبار افراد و اعتماد مردم به یکدیگر، بیش از سرمایههای مالی در پیشرفتهای اقتصادی اجتماع مؤثر است و بدون آن، مردم سرمایههای خود را در چرخه اقتصاد قرار نمیدهند و در نتیجه، گردش سرمایهها به صورت راکد یا نیمه راکد در خواهد آمد.
نوشته شده در یکشنبه 1390/05/02ساعت 23:20 توسط مهدی رنجبر | نظرات
الف) غیبت با زبان:
یکی از انواع غیبت، غیبت زبانی است؛ یعنی در غیاب برادر دینی سخنی درباره وی گفته شود که او در صورت شنیدن آن ناراحت شود. غیبت و بدگویی با زبان، نیز گاه صریح و بیپرده و بدون استفاده از تعبیرهای کنایهآمیز است و گاهی غیرمستقیم و با کنایه. برای نمونه گفته میشود: �خدا را شکر که ما حبّ ریاست نداریم� این جمله، کنایه از آن است که فلانی حبّ ریاست دارد یا گفته میشود: �خدا عاقبت ما را به خیر کند� یعنی فلانی با این کارهایش، عاقبت به خیر نمیشود. گاهی به کار بردن تعبیرهای کنایهآمیز در غیبت، خطرناکتر از غیبت صریح و روشن است. برای مثال، اگر از مؤمنی سخن به میان آید و بگوییم: �بگذریم، شرع مقدس دهان ما را بسته است� این تعبیر کنایه از انجام گناهی بزرگ است. درحالیکه چه بسا اگر عیب آن شخص به صراحت بیان میشد، مفسده چندان بزرگی ایجاد نمیکرد، ولی با چنین کنایه و اشارهای، ذهن مخاطب به سمت هر گناه و اشتباهی میرود و شنونده را به بدترین بدگمانیها وا میدارد.
ب) غیبت با قلم
از دیگر انواع غیبت، فاش ساختن عیب افراد در روزنامهها و کتابها یا اینترنت و پیامکهاست که سبب تخریب شخصیت آنها میشود. بیشک این نوع غیبتها نیز از نظر بزرگی گناه و آثار منفی دنیایی و آخرتی که در پی دارند، با غیبت زبانی برابرند.
ج) غیبت با اشاره دست و ابرو
بسیاری از موارد غیبت، با زبان انجام میشود، ولی دایره غیبت بسیار گستردهتر از اینهاست و حتی اشاره دست و ابرو نیز ممکن است جزو انواع غیبت قرار گیرد. یکی از همسران پیامبر(ص)میگوید: زنی نزد ما آمد. وقتی روی خود را برگرداند، با دستم اشاره کردم که کوتاه قامت است. رسول خدا(ص)با دیدن این صحنه فرمود: �غیبت او را کردی�
امام خمینی(ره) پیرامون این نوع غیبت به نقل از شهید ثانی میفرماید: �یکی از انواع خفیّه غیبت، گوش کردن به آن از روی تعجب است؛ زیرا او اظهار تعجب میکند که نشاط غیبتکننده زیاده گردد و او را وادار به غیبت میکند به تعجب�
نوشته شده در یکشنبه 1390/05/02ساعت 23:15 توسط مهدی رنجبر | نظرات
1. گاهی شخصی غیبت کسی را میکند و اظهار میدارد که من این عمل را انجام نمیدهم و اهل آن نیستم؛ مثلاً اظهار میدارد:الحمدللّه که من مبتلا به حبّ ریاست نیستم.
2. طریق دیگر آن است که گاهی غیبت کسی را ـ با لباس و پوشش تعریف از او ـ میکند؛ مثلاً میگوید:حیف فلانی با وجودی که این همه صفت خوب دارد، امّا صبر ندارد و زود عصبانی میشود.
3. یا اگر در مجلسی غیبتی شود و بعضی حاضران نشنوند و یکی از آنها بخواهد غافلان را متوجّه کند،بگوید:سبحان اللّه چه چیز عجیبی این شخص ذکر میکند و از این روش عیب را فاش کند.
4. و از اقسام دیگر غیبت، گوش کردن به آن است از روی تعجّب، زیرا که او اظهار تعجّب میکند که نشاط غیبت کننده زیادتر شده و او را وادار به غیبت میکند.
5. یا گاهی اینطور اظهار میدارد که این غیبت نیست، چون به خودش هم گفتهام یا اینکه در وسط مطلبی که راجع به شخصی بیان میکند،میگوید:حالا غیبتش نباشد!! در حالی که تمامی این موارد غیبت است.
نوشته شده در یکشنبه 1390/05/02ساعت 23:11 توسط مهدی رنجبر | نظرات
کلمه غیبت به طوری که در مجمع البیان آمده عبارتست از: در غیاب کسی عیبی از او بگویی که وجدان بیدار، تو را از آن نهی کند و اگر او بشنود، ناراحت شود، به همین جهت بدگویی دنبال سر فردی که تظاهر به فسق و گناه میکند را، جزو غیبت نشمردهاند، چون اگر بشنود که در غیاب او چنین گفتهاند،ناراحت نمیشود.
مصادیق غیبت بر سه قسم است:
قسم اول :ذکر کردن چیزی که نقص شرعی یا عرفی نسبت به حال شخص غیبت
شده باشد و آن چیز هم، بر شنونده پوشیده باشد به طوری که راضی کوچک کردن آن شخص و عیب گذاری بر اوست.
قسم دوم: نقل عیب پنهان است،لیکن نه به قصد مذمت کردن و عیب گذاردن و پست کردن او، بلکه به غرض دیگری مانند سرگرمی یا از روی دلسوزی، عیب پنهان دیگری را نقل کند که شکّی در حرام بودنش نیست.
قسم سوم: گفتن عیب کسی نزد دیگری که آن را می داند.ظاهر بعضی از روایات آن است که از عنوان غیبت بیرون است، لیکن از تعدادی روایات استفاده میشود که این مورد نیز غیبت است.
دوشغله بودن مدیران، سوءاستفاده از رانت قدرت است
اخلالگری در سخنرانی رئیسمجلس با جدیت پیگیری شود
911124پشت-پرده-افزايش-تصاعدي-قيمت-خودرو-نقش-شركت-ز-در-مافياي-خودرو
911124خلف-وعده-حاجيبابايي-در-پرداخت-ديه-دانشآموزان-شينآباد
911124پيشنهاد-جديد-51-به-ايران
911124خون-نيروهاي-آمريكايي-خليج-فارس-را-قرمز-خواهد-كرد-تصاوير-و-فيلم-شکار-ناوهاي-دشمن
911124عدهای-مانع-افزایش-سطح-روابط-میان-آذربایجان-و-ایران-هستند
911124شرايط-انتخاباتي-در-سال-92-با-سال-88-کاملا-متفاوت-است
911124حضور-مردم-در-راهپيمايي-22-بهمن-چشمگير-بود
36311 بازدید
3 بازدید امروز
20 بازدید دیروز
28 بازدید یک هفته گذشته
Powered by Gegli Social Network (Gohardasht.com)
Copyright ©2003-2024 Gegli Social Network (Gohardasht) - All Rights Reserved
Developed by Dr. Mohammad Hajarian